19:58

צאת השבת: 

19:06

הדלקת נרות: 

הבדלה:  

9:00

שחרית:  

18:30

קבלת שבת: יום ו'   

בהר בחוקותי

הודעות

תיקון ליל שבועות מתקרב. לפרטים על אודות הפעילות הקליקו

בהר בחוקותי

הכרת הטוב

התורה מציגה בתחילת פרשת בהר את דיני השמיטה ויוצרת משטר חברתי כלכלי מיוחד במינו, בו האדם מבין (גם אם איננו רוצה להבין) כי "לה' הארץ ומלואה". פעם בשבע שנים, בשנת השמיטה, בעל השדה אינו יכול לנהוג בשדהו מנהג "בעל הבית", אלא רק לצרכי כלכלתו האישית (אכילה, לדוגמא).

זו שנה של וויתורים קשים, במיוחד לבעלי השדות. אין שם עניים ועשירים. השדות הם בגדר הפקר, וכל עני בישראל יכול לבוא אל שדהו של שכנו העשיר ולקצור את תבואתו על מנת לספק את צרכי משפחתו.

שנת השמיטה יוצרת מצב בו כולם שווים, והיחס "אדון – שכיר" נעלם במהלך שנה תמימה.

ישנו מעשה אודות ר' לייבלי מביאליסטוק שבאו אליו פעם שני בעלי דין בסיכסוך קרקעות וכל אחד מהם היה סבור שפיסת אדמה מסוימת שייכת לו. אחרי וויכוח קשה ניגשו אל הרב וביקשו את חוות דעתו. ר' לייבלי היטה את אזנו אל הקרקע ואמר: "שניכם סבורים שהאדמה שייכת לכם...אך האדמה טוענת כי שניכם שייכים לה".

פרשתנו פותחת במילים הבאות: א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, כִּי תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ, שַׁבָּת לַה'.

פתיחה זו, מזכירה לנו פתיחה אחרת והיא התחלתה של פ' "כי תבוא" בה בני ישראל מצווים על מצווה אחרת הקשורה לתוצרת הארץ, הלא היא מצוות הביכורים.

דברים כו, א וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. ב וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה.

שורש משותף יש לאותן שתי המצוות והיא מידת "הכרת הטוב". בשתי המצוות מודגשת עובדת נתינת הארץ כמתנת א-להית ("הארץ אשר אני נותן"). אך ישנו הבדל ביניהן. במצוות ביכורים, קהל היעד של המצווה הוא היהודי הפרטי ("כי תבוא אל הארץ") בעוד שבפרשתנו, לגבי מצוות שמיטה, הכתובת היא האומה כולה ("דבר אל בני ישראל", "והיתה שבת הארץ לכם"). היהודי הפרטי מודה לריבונו של עולם על נתינת נחלתו בארץ דרך הבאת הביכורים, אך האומה כולה מודה לו בדרך ייחודית במינה: פעם בשבע שנים בעלי השדות מפקירים את תוצרת שדותיהם ואלה הופכים לנחלת הכלל.

מדוע?

"כי לי הארץ" (ויקרא כה, כג). אני נותן לכם את הארץ, אומר הקב"ה. היא איננה שייכת לכם, היא שלי!

מסופר על אדם אחד שחלם חלום בו הגיע לגן עדן.

מלאך עשה לו סיור ובהתחלה נכנסנו שניהם לחדר גדול מלא במלאכים.

המלאך עצר ליד האזור הראשון ואמר: "זו מחלקת הקבלה. כאן, כל הבקשות שנאמרו בתפילות לאלוהים מתקבלות".

האיש הביט סביבו וראה המון מלאכים עסוקים במיון בקשות על דפים וניירות רבים מאנשים מכל רחבי העולם. המשיכו שניהם את דרכם לאורך מסדרון ארוך עד שהגיעו לחדר נוסף.

המלאך אמר: "זו מחלקת האריזה והמשלוח. כאן, כל הבקשות והחסדים שהאנשים בקשו מא-להים ממוינים ואז נשלחים לאנשים שביקשו אותם."

שוב התרשם האיש מהפעילות הרבה. המון מלאכים עבדו שם, משום שהיו כל כך הרבה בקשות שצריך היה לארוז כדי לשלוח אותם ארצה.

לבסוף, בסוף המסדרון, עצרו שניהם בפתחו של חדר מאד קטן. להפתעתו הרבה של האיש, ישב שם רק מלאך אחד ולא עשה דבר.

"זו מחלקת האישורים,", אמר המלאך במבוכה.

"איך זה? אין פה עבודה?", שאל האיש. "כל כך עצוב", נאנח המלאך. "אחרי שאנשים מקבלים את הברכות שבקשו, מעט מאד מהם שולחים חזרה אישור."

מידת "הכרת הטוב" הינה מידה חיונית מעין כמוה לכל איש אמונה.
עלינו לפנות אל אבינו שבשמים לא רק בעת צרה וצוקה, אלא גם בזמן הודיה.

לא רק לומר "ממעמקים קראתיך", אלא גם "אודך כי עניתני".

וייתכן מאוד שהתורה יודעת שמטבע הדברים הרבה יותר אנשים ואומות שופכים את ליבם בזמנים קשים, ולכן אותה המידה מקבלת כאן, הן במצוות שמיטה הן במצוות ביכורים סטטוס של מצווה.

גם אם הדבר איננו כל כך טבעי, נצטרך להודות באמצעות קיום אותן המצוות.

מאת הרב גוסטבו סורסקי

תורה בטעם לטיני

 

מצוות השמיטה והיובל מובאות בחלקה הראשון של פרשת בהר. "והארץ לא תמכר לצמתת כי לי הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי" (ויקרא כה, כג), אומר הקב"ה בפרשה. הפסוק נשמע כסתירה. אם אנו גרים, איך ייתכן שנהיה תושבים? אם אנו תושבים, איך ייתכן שנהיה גרים? מצוות אלה באות לאזן בין שתי התפישות האלה. בין האדם הרודף אחרי רכוש וחומר כי הלא הוא "בעל הבית", בין זה שמגיעה להבנה שהעולם הזה איננו בית קבע כי לה' הארץ ומלואה. פרק 44 של תורה בטעם לטיני. פרשת בהר-בחוקותי

חידון לשבת

לשולחן ההשבת

הוכן ע"י דורון רובין

אירועים קרובים

  • סיור לירושלים למשפחות חוג בר/בת מצווה
    Oct 22, 7:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    ביקור ב-"עיר דוד", סיור מרגש בליבה של ירושלים הקדומה יציאה מהקהילה בשעה 7:00 וחזרה משוערת בשעה 15:30
  • קידוש לרגל יום הולדתו ה-90' של יצחק מזרחי
    Oct 30, 9:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
  • ספר דניאל
    Wed, Nov 10
    אשקלון
    Nov 10, 10:30 AM – 11:30 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    חוג תנ"ך בהנחייתו של הרב גוסטבו. הסמסטר נלמד יחד את ספר דניאל
  • חנוכת המצבה של מקסין דורות ז"ל
    Fri, Nov 12
    Ashkelon Alternative Cemetery
    Nov 12, 11:00 AM
    Ashkelon Alternative Cemetery, Ascalón, Israel
  • חנוכת רחוב ע"ש דוד אריאל ז"ל
    Nov 15, 4:00 PM
    Tnuvat ha-Sade Street, Tnuvat ha-Sade St, Ashkelon, Israel
  • בר מצווה ליחזקאל מוסלי
    Nov 27, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel