20:19

צאת השבת: 

19:28

הדלקת נרות: 

הבדלה:  

9:00

שחרית:  

18:00

קבלת שבת: יום ו'   

דברים

הודעות

מזל טוב למשפחת יפרח שהגיעה מסאן דיאגו, קליפורניה, על כניסתה של יעל לגיל מצוות.
ביום ו', נקבל את השבת עם קבלת שבת מוזיקאלית בשעה 18:00. תפילת שחרית לשבת בשעה 9:00

תנחומינו לאתי כהן על מות אמה, מטילדה סודרי ז"ל. המשפחה יושבת שבעה ברחוב קרן היסוד 3, אשקלון.

קריאת מגילת איכה, במוצ"ש 17.7 בשעה 20:45.
לאחר הקריאה חברים מוזמנים להצטרף לערב שיח, דיון וחשיבה בחצרו של יורם טויטו, רחוב דב ברייר 2/41, אשקלון.

דברים

נאום פרידה

ספר דברים כולל את נאומי הפרידה של משה רבנו לפני מותו ועל פי הכתוב משה החל את נאומי פרידתו בראש חודש שבט (דברים א, ג). אם ניקח בחשבון שמשה רבנו נפטר –על פי מסורת חז"ל- ביום ז' באדר, נגיע למסקנה שפרשיות ספר דברים נאמרו על ידי משה במשך שלושים ושישה ימים (אפילו ישנו רמז טמון במילה הראשונה של הפרשה, המילה "אלה" שעולה בגימטרייא גם 36).

אם אכן משה דיבר במהלך שלושים ושישה ימים, איך הדבר מסתדר עם גמגומו? הלא אמר משה "לא איש דברים אנכי" והגדיר את עצמו כ-"כבד פה""כבד לשון" ו-"ערל שפתים"?!

ישנם כמה פתרונות במדרש לאותה הקושיא ואני אציע היום שנים מתוכם מתוך מדרש דברים רבה:

בדברים רבה (א, ז) מובא משל על אותה השאלה:

(משל) לאדם שהיה מוכר ארגמן... הציץ המלך ושמע את קולו. קרא אותו ואמר לו: מה אתה מוכר? אמר לו: לא כלום. אמר לו: אני שמעתי את קולך, שהיית אומר, הרי ארגמן. ואתה אומר, לא כלום?! אמר לו: מרי, אמת, ארגמן הוא, אלא אצלך אינו כלום. כך משה: לפני הקב"ה, שברא את הפה ואת הדיבור, אמר לו:"לא איש דברים אנוכי". אבל אצל ישראל כתיב בו:"אלה הדברים".

מדרש זה העולה בקנה אחד עם פירושו של הרשב"ם האומר שמשה לא גמגם כלל אלא שרק התכוון לכך ששכח את לשון מצרים משום ששהה ארבעים שנה במדין.

אך במדרש גם ישנו פיתרון שני:

"מרפא לשון עץ חיים" (משלי טו, ד) - ואין עץ חיים אלא תורה שנאמר: עץ חיים היא למחזיקים בה ולשונה מתיר את הלשון... הרי משה עד שלא זכה לתורה כתיב בו לא איש דברים אנכי, כיון שזכה לתורה נתרפא לשונו והתחיל לומר דברים מנין? ממה שקרינו "אלה הדברים אשר דבר משה" (דברים רבה א, א).

נכון שהוא גמגם מלכתחילה, רומז המדרש השני. אך ברגע שמשה קיבל את התורה נרפא, כי התורה "מרפא לשון"

בכל אופן, וגם אם ידוע לי שדעתי מנוגדת לדעת רובם המכריע של הפרשנים ואף אין זכר במקורות לכך, תחושתי היא שמשה נרפא לא ברגע שהוא מקבל את התורה אלא בזמן שהוא עומד לפני פרעה ומתחיל את שליחותו.

אנו רואים שבסופו של דבר, ועל פי פשוטו של מקרא, משה מדבר ישירות עם פרעה על פי מה שמתואר בספר שמות. וגם אם נסכים עם דעת החכמים האומרים שאהרון היה זה שתירגם את דבריו של משה, ברור שאותו האיש אשר הגדיר את עצמו כ-"כבד פה וכבד לשון", נשען על כוח לשונו במהלך ארבעים שנות נדודים במדבר, לימד תורה, השיב על שאלות והשמיע תוכחות, דברים אשר אדם "ערל שפתים" יתקשה לעשות.

אדם יכול להיות בעל מגבלות רבות. הוא יכול להיות מלא חרדות וחששות. מי לא הרגיש פעם "ערל שפתים" כמו משה רבנו לפני משימה חשובה? אך אם הוא מאמין בשליחותו ויודע לאן הוא רוצה להגיע, האדם מתגבר על כל מגבלותיו. לפעמים רק צריכים דחיפה קטנה ולקפוץ לבריכה.


מאת הרב גוסטבו סורסקי

תורה בטעם לטיני

 

משה נמצא בלקראת מותו ועומד להפרד מהעם. וזה הרגע שהוא מנסה לדחוס אליו את כל מה שיש לו להגיד.
אם היינו במקום משה, מה היו הדברים שהיינו רוצים לומר ברגעים אחרונים אלה? תורה בטעם לטיני, פרק 54 על פרשת דברים

חידון לשבת

לשולחן ההשבת

הוכן ע"י דורון רובין

אירועים קרובים

  • סיור לירושלים למשפחות חוג בר/בת מצווה
    Oct 22, 7:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    ביקור ב-"עיר דוד", סיור מרגש בליבה של ירושלים הקדומה יציאה מהקהילה בשעה 7:00 וחזרה משוערת בשעה 15:30
  • קידוש לרגל יום הולדתו ה-90' של יצחק מזרחי
    Oct 30, 9:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
  • ספר דניאל
    Wed, Nov 10
    אשקלון
    Nov 10, 10:30 AM – 11:30 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    חוג תנ"ך בהנחייתו של הרב גוסטבו. הסמסטר נלמד יחד את ספר דניאל
  • חנוכת רחוב ע"ש דוד אריאל ז"ל
    Nov 15, 4:00 PM
    Tnuvat ha-Sade Street, Tnuvat ha-Sade St, Ashkelon, Israel
  • בר מצווה ליחזקאל מוסלי
    Nov 27, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel