18:12

צאת השבת: 

17:16

הדלקת נרות: 

-

הבדלה:  

9:00

שחרית:  

17:15

קבלת שבת: יום ו'   

תצוה

הודעות

תצוה

אחד בלב, אחד בכתף

פרשת תצוה עוסקת, ברובה המכריע, בתיאור אופן ההכנה ותפקידם של בגדי הכהונה השונים של הכהן הגדול וגם של ההדיוטות. בעצם, ניתן לראות את פרשת תצווה כהמשך טבעי לפרשת תרומה בה תיארה התורה את אופן בניית המשכן.

בין אותם הבגדים שהיה אמור ללבוש אהרון הכהן הגדול, ישנם שניים שדורשים תשומת לב מיוחדת, הלא הם חושן המשפט ואבני השהם.

"חושן המשפט", היה אביזר פולחני (בצורת ריבוע) שהיה מונח על חזהו של הכהן הגדול ועליו היו משולבות שתים עשרה אבנים יקרות, שעליהן היו חרוטים שמות שבטי ישראל. אך שמות השבטים היו חרוטים עם באבני השהם, על כתפי האפוד. 

"וְלָקַחְתָּ אֶת שְׁתֵּי אַבְנֵי שֹׁהַם וּפִתַּחְתָּ עֲלֵיהֶם שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. שִׁשָּׁה מִשְּׁמֹתָם עַל הָאֶבֶן הָאֶחָת וְאֶת שְׁמוֹת הַשִּׁשָּׁה הַנּוֹתָרִים עַל הָאֶבֶן הַשֵּׁנִית כְּתוֹלְדֹתָם... וְשַׂמְתָּ אֶת שְׁתֵּי הָאֲבָנִים עַל כִּתְפֹת הָאֵפֹד אַבְנֵי זִכָּרֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת  שְׁמוֹתָם לִפְנֵי ה' עַל שְׁתֵּי כְתֵפָיו לְזִכָּרֹן" (שמות כח, ט-יב).

נקודה זאת דורשת מחשבה.

בין כל אברי הגוף, לא דורשת התורה לשאת את שמות השבטים אלא דווקא שם: על הלב ועל הכתף של הכהן הגדול. 

מה דבר זה בא ללמדנו?

כידוע, הלב מסמל את עולם הרגשות והכוונות. מאידך, הכתף מסמל את המאמץ ואת האחריות. 

ייתכן ששילוב זה, בין לב וכתף בא ללמדנו מה מצופה ממנהיג בשיעור קומתו של הכהן הגדול. עשייתו אמורה לשלב בין שני תחומים אלו. מצד אחד, ההזדהות האמוציונלית עם כאבם של בני ישראל. מצד שני, הזדהות זאת אמורה להיות מגובה באחריות ועשייה לטובת עם ישראל. 
אותם שני אביזרי הפולחן שלבש הכהן, דווקא רומזים על הדרך בה חייב לפעול מנהיג בישראל. דבר זה הוא רלוונטי ביותר בעיקר בימים אלה בהם אנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות.

לא מספיק לשאת את בני ישראל צמודים ללב, ואך ורק שם. לבטא אמפטיה כלפי צרות הציבור ולזרוק לאוויר הבטחות ריקות מתוכן.

את בני ישראל חייבים לשאת על הלב, אבל גם על הכתפיים.

הזדהות ללא אחריות לא שווה כלום.

תורה בטעם לטיני

 

השבוע, ערב חג פורים, מנתחים יחד את סיפור המגילה ואת גיבוריה. כל רב ורבה בוחר פסוק מתוך הקהילה ומשתף את התובנות עליו. פרק 35 של תורה בטעם לטיני, במהדורה פורימית.

חידון לשבת

לשולחן ההשבת

הוכן ע"י דורון רובין

שלום,
מהי נקודת החיבור בין מגילת אסתר ופרשת תצווה?
אחת מנקודות החיבור מתקשרת לבגדים וללבוש;
במגילת אסתר הבגדים נקרעים ונשלחים באחד מהשיאים של העלילה (תחילת פרק ד')
ואילו במרכז פרשת תצווה אנו מקבלים הוראות עשיית הבגדים לכהן הגדול ולכוהנים האחרים.
כמו כן, במהלך מגילת אסתר ופרשת תצווה, הגיבורים – אסתר, המן ומרדכי (במגילה) ואהרון ובניו (בפרשה) - מתלבשים ומולבשים.
אין זה סוד ש-"הבגד עושה את האדם"; כלומר, ההופעה החיצונית משפיעה על התחושות הפנימיות של המתלבשת או המתלבש וגם על הרושם שאיש או אישה עושים על זולתם. המודעת לכך דווקא התחזקה בשנה האחרונה בה יכולנו להתלבש רק באופן חלקי (בין אם זה היה רק "החצי" המצולם לשיחות מקוונות או כי יכולנו להיות לבושים באופן מאד חופשי במשך ימים רבים של שהייה בבית).
אני מזמין אותך לקרוא גם במגילה וגם בפרשה באמצעות התבוננות על צווי האופנה שהם מבטאים, ולחשוב איזה מסר מתקבל עבורך.
לקראת פורים, אני מצרף חידון ובינגו למגילת אסתר (החידון יכול להיות מתודה יעילה לעזור בריכוז במעקב אחרי כל מילה ומילה מהמגילה)
ולקראת שבת, אני מצרף חידון לפרשת תצווה.
פורים שמח ושבת שלום

אירועים קרובים

  • סיור לירושלים למשפחות חוג בר/בת מצווה
    Oct 22, 7:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    ביקור ב-"עיר דוד", סיור מרגש בליבה של ירושלים הקדומה יציאה מהקהילה בשעה 7:00 וחזרה משוערת בשעה 15:30
  • קידוש לרגל יום הולדתו ה-90' של יצחק מזרחי
    Oct 30, 9:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
  • ספר דניאל
    Wed, Nov 10
    אשקלון
    Nov 10, 10:30 AM – 11:30 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    חוג תנ"ך בהנחייתו של הרב גוסטבו. הסמסטר נלמד יחד את ספר דניאל
  • חנוכת המצבה של מקסין דורות ז"ל
    Fri, Nov 12
    Ashkelon Alternative Cemetery
    Nov 12, 11:00 AM
    Ashkelon Alternative Cemetery, Ascalón, Israel
  • חנוכת רחוב ע"ש דוד אריאל ז"ל
    Nov 15, 4:00 PM
    Tnuvat ha-Sade Street, Tnuvat ha-Sade St, Ashkelon, Israel
  • בר מצווה ליחזקאל מוסלי
    Nov 27, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel