20:15

צאת השבת: 

19:25

הדלקת נרות: 

הבדלה:  

9:00

שחרית:  

18:30

קבלת שבת: יום ו'   

ואתחנן

הודעות

מזל טוב לסבסטיאן ורומינה סחזר עם כניסתו שלך דן ראובן לבריתו של אברהם אבינו.
מחר יום ו' בשעה 10.00 אזכרה עם מלאות שנים לפטירתו של דוד אריאל ז"ל

ואתחנן

בגוף שני

השבוע נקרא את פרשת ואתחנן, ובמרכזה שוב נמצאות "עשרת הדיברות". ישנם שני דברים ייחודיים בעשרת הדיברות לעומת מערכות חוקים של עמים אחרים.

הנקודה הראשונה היא שבעשרת הדברות, הצווים הם "קטיגוריים" ואין בצידם עונש.

"לא תגנוב", כתוב. ואין נימוק ואין עונש. מדובר על צו מוחלט, חד משמעי ובלתי ניתן לערעור.

אני חושב בתור הורה. אני יכול להסביר את בתי, למה כדאי לה ללכת לישון מוקדם. אמנם אני יודע מראש שלא אצליח לשכנע אותה אם נימוקיי, אני יכול לנמק, וגם להיות גמיש.

אבל ישנם דברים שאני אגיד "לא" חד משמעי. אם היא תכניס מחט בתוך שקע החשמל, אני גם אוכל לנמק, אך מעולם לא אהיה גמיש והדבר איננו ניתן לערעור.

בקודקס חוקים אחרים, כמו לדוגמא חוקי חמורבי במאה השמונה עשר לפה"ס, אין כזה דבר. העונש משחק תפקיד מרכזי במערכת, ולא משנה מה טבעו של אותו עונש. העיקר שהעונש הוא הדבר המנמק את הצו.

ב-"עשרת הדברות", הצו הוא אבסולוטי.

הנקודה השנייה, המבדילה את "עשרת הדברות" ממערכות חוקים אחרות היא הניסוח. "עשרת הדיברות" מנוסחות בגוף שני, וזאת נקודה רלוונטית ומהפכנית...

כשם שאנו מתייחסים אל א-להים בגוף שני בעת אמירת ברכות (אנחנו אומרים "ברוך אתה ה'" ולא "ברוך הוא ה'") "עשרת הדברות" מנוסחות בגוף שני ואומרות "לא תגנוב" ולא "אדם כי יגנוב". דומני ש-"עשרת הדברות" זכו למקום כה מרכזי בהוויה היהודית משום שהן מעין שיחה אינטימית בארבע עיניים בין הקב"ה לעמו.

"אדם כי יגנוב" הוא צו כללי אשר איננו מטיל אחריות על כל פרט ופרט. זוהי פנייה אימפרסונלית, שהאחריות לקיומה חלה על כולם...ועל אף אחד. היא פנייה לכלל החברה ולא לפרט.

אבל "עשרת הדברות" מנוסחות בגוף שני. "לא תגנוב", "לא תרצח", "לא תנאף", "לא תחמוד".

אל תחשוב שהדבר הלא רצוי הוא שהחברה לא תהיה חברה של גנבים. הדבר ה רצוי הוא שאתה לא תהיה גנב!

סגנון זה בא להראות שהחוק חל על כולם- על החלש ועל החזק, על העשיר ועל העני,
עליו, אך בעיקר עליך.

תמיד קל יותר לחשוב שבעל החטא הולך בצד השני של הכביש. אל תחשוב בקלות ראש שהאשם הוא תמיד הצד האחר.

אל תתחמק מהאחריות.
הצווים נתונים לך...

מאת הרב גוסטבו סורסקי

תורה בטעם לטיני

 

בפרשת ואתחנן נקרא השבוע את עשרת הדברות בפעם השנייה, לאחר שקראנו אותם בפרשת יתרו שבספר שמות. למרות שהתורה לא עושה מדרג של מצוות וגם לא מקדשת את אותם עשרה הדברים מעל לשאר המצוות, עם ישראל מיעד לאותם עשרת הדברות מקום מכובד ביותר ואף מעבר לזה, הן באומנות שבבתי הכנסת, הן במנהגים בשעת קריאתם. בתורה בטעם לטיני, מציעים השבוע תרגיל לעמיתים ולצופים: איזה דיבר היינו מוסיפים לאותה הרשימה המכובדת? פרק חדש של תורה בטעם לטיני על פרשת ואתחנן.

חידון לשבת

לשולחן ההשבת

הוכן ע"י דורון רובין

אירועים קרובים

  • סיור לירושלים למשפחות חוג בר/בת מצווה
    Oct 22, 7:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    ביקור ב-"עיר דוד", סיור מרגש בליבה של ירושלים הקדומה יציאה מהקהילה בשעה 7:00 וחזרה משוערת בשעה 15:30
  • קידוש לרגל יום הולדתו ה-90' של יצחק מזרחי
    Nov 06, 9:00 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
  • ספר דניאל
    Wed, Nov 10
    אשקלון
    Nov 10, 10:30 AM – 11:30 AM
    אשקלון, הראל 8, אשקלון, ישראל
    חוג תנ"ך בהנחייתו של הרב גוסטבו. הסמסטר נלמד יחד את ספר דניאל
  • חנוכת המצבה של מקסין דורות ז"ל
    Fri, Nov 12
    Ashkelon Alternative Cemetery
    Nov 12, 11:00 AM
    Ashkelon Alternative Cemetery, Ascalón, Israel
  • חנוכת רחוב ע"ש דוד אריאל ז"ל
    Nov 15, 4:00 PM
    Tnuvat ha-Sade Street, Tnuvat ha-Sade St, Ashkelon, Israel
  • בר מצווה ליחזקאל מוסלי
    Nov 27, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel