הבדלה:  

17:22

צאת השבת: 

9:00

שחרית:  

16:23

הדלקת נרות: 

17:00

קבלת שבת: יום ו'   

ויצא

הודעות

ביום ג' האחרון, נפרדנו אתמול מחברתנו לני ואן דם ז"ל, אישה צנועה, נדיבה ואהובה, מוותיקות קהילת "נצח ישראל". תנחומינו לבעלה אורי יבדל"א, בנה יורם, ביתו נעמי וכל בני המשפחה. משפחת ואן דם יושבת שבעה ברחוב הדרור 6. תפילת ערבית במוצ"ש בשעה 17:30 . יהי זכרה ברוך.

ביום ב' הקרוב 15/11 בשעה 17:00 (שימו לב על שינוי השעה) יתקיים טקס קריאת רחוב ע"ש דוד אריאל ז"ל במעמד ראש העיר ובני משפחת אריאל. הרחוב החדש נמצא בין רחוב קדש לבלפור. חברים המתכוונים להשתתף בטקס מתבקשים לאשר השתתפות

ביום ד' הקרוב בשעה 10:30 חוג נ"ך חדש עם לימוד ספר דניאל. המפגשים בקהילה.

לאירועים הבאים בקהילה, הקליקו

ויצא

בין אדום ולבן

מאת הרב גוסטבו סורסקי

בתחילת פרשתנו, פרשת ויצא, יעקב נמלט מאחיו לאחר הפרשה הכואבת של מכירת בכורתו וברכת יצחק אביו.

כנראה היתה ליעקב בעיה עם הצבעים. הוא ברח מאדום, ונפל בידי לבן. לא בהכרח היה לו לאן לברוח. הוא חש כמו בני ישראל על חוף ים סוף במדבר. המצריים מאחורה והים מקדימה...

מה עליו לעשות?

האחד רוצה להורגו. השני מנצל אותו וגורם לו להבין שיש הרבה מה ללמוד בתחום הרמאות והנצלנות. האחד מאיים על גופו. השני מאיים על רוחו.

לא היו ליעקב חיים קלים. הוא איבד את אשתו האהובה בטרם עת. ביתו דינה נחטפה ונאנסה על ידי שכם בן חמור. ראה את בנו ראובן שוכב עם פילגשו בלהה. סבל את העלמותו של בנו האהוב יוסף, עד שחשב אותו למת. יעקב בעצמו מעיד על חוויותיו הקשות בפרשת "ויגש" באומרו לפני פרעה: "מעט ורעים היו ימי שני חיי" (בראשית מז, ט).

ובכל אופן אותה הסערה המתחוללת בחיי יעקב אבינו בפרשתנו, עושה לו טוב. במבט רטרוספקטיבי, ניתן להגיד שבין פרשתנו לבין פרשת "וישלח", יעקב עובר את התהליך בין ה-"יעקב" ל-"ישראל".

המאבק עם המלאך בעוד שבוע, הוא רק סוף התהליך. אבל התהליך הזה, ושינוי השם שיתרחש בפרשת וישלח, מראה על התבגרותו של יעקב אבינו. השם "יעקב", מזכיר לנו את המילה "עקוב". והשם "ישראל" מזכיר לנו את המילה "ישר".

יעקב נמלט מכנען "עקוב" ורמאי, וכעבור עשרים שנה חזר לכנען "ישר" אחרי שטעם את טעמם של היושר ושל ההגינות. הוא נהיה לאיש אחר, חזר לכנען בוגר. בין הבריחה מאדום והבריחה מלבן הוא מוצא את עצמו.

מסופר שפעם אחת, איכר אחד ביקש מא-להים לשלוט על כוחות הטבע על מנת שתצליח עבודתו באדמה. וא-להים קיים את משאלת ליבו. ולכן, כל פעם שהאיכר היה חפץ בגשם קל, ירד גשם קל, וכל פעם שהוא חפץ בשמש, השמש זרחה.

אולם, בשעת קציר החיטין, התברר שכל עמלו היה לריק, ושנת עבודתו היתה כישלון מוחלט.

האיש ניגש אל הא-להים כואב וכועס ושאל אותו על התוצאות הבלתי צפויות בשעת קציר החיטין. מדוע, אם היה בכוחו לשלוט על כוחות הטבע, הכל יצא הפוך על הפוך?

אמר לו א-להים: "אתה ביקשת כל אשר חפצת, אבל לא בהכרח אותם דברים אשר בהם חפצת היו יעילים לאדמה. חפצת בשמש וגשם קל, אבל מעולם לא חפצת בסערות, והן דווקא הסערות והגשמים החזקים הם אלו שמועילים לאדמה, שמפחידים עופות וחרקים ומנקים התבואה ממזיקים".

לפעמים אין בחיים דבר יותר מועיל מסערה, גם אם הדבר נורא כואב (גם השמן המשובח ביותר עובר תהליך קשה של כתישה). מי יודע מה היה קורה עם יעקב אילולא היה בתוך הסערה הזאת. איך היו נראים חייו בלי רדיפת אדום ובלי ניצולו של לבן?

ייתכן מאוד שיעקב היה נשאר אותו ילד מפונק שהיה בבית רבקה, כשהיא החליטה החלטות בשמו ובמקומו. אולי היה נשאר לנצח כ-"איש תם יושב אוהלים" הגר בצילה של אמא פולנייה דומיננטית המונעת ממנו כל סערה אפשרית.

מי היה מנחש שבין אדום ללבן, ימצא יעקב חיים ורודים (אולי בתקופה יחידה בחייו)?
דווקא בתקופה הזאת הוא מצא את האושר.

וסימן לדבר: הוא עובד שבע שנים כתמורה ללקיחת רחל לאישה ואותן שבע שנים היו בעיניו כימים אחדים. רק אדם מאושר, יכול לחוש ששבע שנות עבודה קשות כמוהן כימים אחדים...

לפעמים זאת טבעה של סערה. גם סערה יכולה להועיל.

 

תורה בטעם לטיני

בפרשת ויצא, ובמפגש בין יעקב לרחל, התורה מציגה לנו את הנשיקה הראשונה במקרא. גם לבן אבי לאה ורחל ינשק את יעקב בשלב מאוחר יותר של העלילה, וגם במפגשו הטעון עם עשו אחיו, התורה תתאר את הנשיקה ביניהם. השבוע בתורה בטעם לטיני ננתח את רצף הנשיקות שמוזכרות בחיי יעקב אבינו, ועל הקשר בין "נשיקה" ל-"נשק". תורה בטעם לטיני על פרשת ויצא

 

אירועים קרובים

  • Trip to the Bible Lands Museum (Jerusalem)
    Jun 07, 9:00 AM – 4:30 PM
    ירושלים, שמואל סטפן וויז 21, ירושלים, 9104601, ישראל
    Please contact Terri Davis for more details
  • שבת חתן וכלה אלעד גולן ורעות עמירם
    Jun 11, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel
  • מופע אקוסטי טנדו
    Jul 05, 5:00 PM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel