הבדלה:  

20:04

צאת השבת: 

9:00

שחרית:  

19:14

הדלקת נרות: 

18:30

קבלת שבת: יום ו'   

ראה

הודעות

ביום ג' הקרוב בשעה 19:30 נארח בקהילה את הזמרת והפייטנית יהלה לחמיש. לפרטים ולאישורי הגעה הקליקו

לקראת הימים הנוראים והחגים הבאים עלינו לטובה, אנו מביאים לידיעתכם פרטים על חידוש החברות בקהילה לשנת תשפ"ב.

דמי חבר/ה הינם תשלום שנתי הנגבה מידי שנה לקראת חגי תשרי והיא הדרך בו חברי וחברות קהילה תומכים/ות בעשייה הקהילתית לאורך השנה והופך אותם על פי חוק לחברי העמותה

לתשומת לבכם! מקומות הישיבה עדיין בסימן שאלה. אנו עוקבים אחרי הנחיות משרד הבריאות ונעדכן קרוב יותר למועד.

לרישום לחברות באופן מקוון, הקליקו

בברכת שנה טובה, מתוקה ושל בריאות איתנה!

ראה

אחרי הפעולות נמשכים הלבבות

מאת הרב גוסטבו סורסקי

אבא שלי היה אומר שכל הצרות של המין האנושי, החלו אותו יום בו בן אדם אחד התעורר בבוקר ואמר: "הדבר הזה שלי הוא".

בדרך דומה מדברים חז"ל באחד המדרשים המפורסמים על הרצח הראשון בתולדות האנושות: רצח הבל בידי אחיו קין. חז"ל מספרים שאחד אמר לשני לחלק את העולם: אחד נטל את הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין (חיות וכדומה).

רק עברו כמה רגעים אחרי ה-"עסקה" עד שהאחד אמר: "הארץ אשר אתה עליה שלי היא", והשני אמר: "מה שאתה לובש שלי הוא" (כי מן הסתם היה עשוי מעור או צמר).

האחד אמר: "תוריד את הבגדים שלך שהם שלי" והשני ביקש מהראשון לעוף ולא לדרוך על אדמתו. מתוך כך "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו".

אין בעולם דבר הגורם יותר צרות מאשר אהבת הממון. אהבת הממון גורם לסכסוכים בין אחים או חברים ואפילו למלחמות עולמיות.

התורה מכריזה מלחמה נגד אותה מגפה אנושית. הרבה מצוות בפרשתנו מתייחסות לפעולות נתינה כפויות: כמו מעשר השני, מעשר העני, שמיטת הכספים ומצוות הצדקה.

ברצוני להתייחס היום למצווה השלישית שבאותה הרשימה שכעת ציינתי והיא שמיטת הכספים. לפי דין התורה שנת השמיטה משמטת את החובות, כלומר: אם ראובן חייב כסף לשמעון ועברה שנת השמיטה על החוב, נמחק החוב ואסור לשמעון לתבוע את ראובן ואין ראובן חייב להחזיר את חובו.

גם כשאמרו חכמים, שמידת חסידות היא להחזיר החוב בשנה השביעית, הרבה אנשים לא רצו לקחת הסיכון.

מצוות "שמיטת כספים" מחייבת את האדם להלוות כסף לרעהו, גם אם קיימת סכנה אותו בן אדם לא יפרע את חובו.

ט הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-יִהְיֶה דָבָר עִם-לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר, קָרְבָה שְׁנַת-הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן, וְלֹא תִתֵּן לוֹ; וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל-יְהוָה, וְהָיָה בְךָ חֵטְא. י נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ (דברים טו, ט-י).

הייתי מצפה ללשון אחרת. הכתוב אומר: "נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ". היה צריך להיות בדרך הפוכה! (לא ירע לבבך בתתך לו, נתון תתן לו!).

רוע הלב היא הסיבה של החשש ולא התוצאה! אז למה הפסוק הפוך? בעל ספר החינוך, בהקשר אחר עונה לשאלה הזאת:

דע כי האדם נפעל על פי פעולותיו ולבו, ומחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, אם טוב ואם רע. ואפילו רשע גמור בלבבו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, אם יערה רוחו וישים השתדלותו ועסקו בהתמדה בתורה ובמצוות ואפילו לא לשם שמים מיד יטה אל הטוב, ומתוך שלא לשמה בא לשמה ובכוח מעשיו ימית היצר הרע, כי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". (ס' החינוך מצווה י"ז).

בעל "ספר החינוך" מביא כבר במאה השלוש עשרה, עמדה פסיכולוגית מהפכנית שאפילו יש לה תימוכין בפסיכולוגיה המודרנית.

האדם אינו פועל ממחשבה למעשה, אלא להפך: המעשים הם המעצבים את אישיותו ומהותו של האדם, וזאת הסיבה למתן המצוות, שנועדו לעצב את רוח האדם.

זה לא שרק בן אדם רגיש ייתן צדקה, אלא שאם אתה נותן צדקה אתה עשוי להיות רגיש. היפוכו של דבר!

אולי הדוגמא הבולטת ביותר לרעיון הזה הוא הצום ביום הכיפורים.
זה לא שחשבון הנפש מוביל לצום, אלא שהצום מוביל לחשבון הנפש.

אחרי הפעולות נמשכים הלבבות.

וכך עלינו להבין את הפסוק: אם אתה תפתח את ידך ותתגבר על כל חשש שיהיה בשנה השישית, אז כתוצאה מכך לבך יתרכך.

דרך מקורית להלחם נגד האנוכיות שגורמת אהבת הממון בכל מישורי החיים.
אל ימתין האדם שליבו יהיה רך על מנת להתחיל לתת, אלא יתן ואז ליבו יתרכך.

רק אז יוכל להסתכל על הזולת ולא רק על עצמו.

ר' משה לייב מסאסוב הסביר פעם ליהודי קמצן, שלא היה נותן פרוטה משלו לאחרים, מה ההבדל בין המסתכל בחלון למסתכל במראה: סך הכל שניהם מסתכלים בזכוכית!

אלא, אמר הרבי, יש הבדל מהותי: זה שהמסתכל בחלון, רואה דרך הזכוכית את העוברים והשבים, ואילו המסתכל במראה, רק רואה את עצמו.

 

תורה בטעם לטיני

על משמעות הפסוק "ובחרת בחיים". האם פסוק זה פוגע בבחירה החופשית או שמא הוא ביטוי של אכזבה אלהית פוטנציאלית במידה ולא נשכיל לבחור את הבחירה הנכונה. פרק פרשת ראה של תורה בטעם לטיני, השבוע עם הרב ברוך זליקוביץ' כאורח כבוד.

 

אירועים קרובים

  • Trip to the Bible Lands Museum (Jerusalem)
    Jun 07, 9:00 AM – 4:30 PM
    ירושלים, שמואל סטפן וויז 21, ירושלים, 9104601, ישראל
    Please contact Terri Davis for more details
  • שבת חתן וכלה אלעד גולן ורעות עמירם
    Jun 11, 9:00 AM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel
  • מופע אקוסטי טנדו
    Jul 05, 5:00 PM
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel