הבדלה:  

19:57

צאת השבת: 

9:00

שחרית:  

19:07

הדלקת נרות: 

18:30

קבלת שבת: יום ו'   

שופטים

הודעות

בשל התפשטות נגיף הקורונה, קבלת השבת עם ילדי הגן והקידוש לכבוד שיר ורומה נדחים להזדמנות אחרת

לקראת הימים הנוראים והחגים הבאים עלינו לטובה, אנו מביאים לידיעתכם פרטים על חידוש החברות בקהילה לשנת תשפ"ב.

דמי חבר/ה הינם תשלום שנתי הנגבה מידי שנה לקראת חגי תשרי והיא הדרך בו חברי וחברות קהילה תומכים/ות בעשייה הקהילתית לאורך השנה והופך אותם על פי חוק לחברי העמותה

לתשומת לבכם! מקומות הישיבה עדיין בסימן שאלה. אנו עוקבים אחרי הנחיות משרד הבריאות ונעדכן קרוב יותר למועד.

לרישום לחברות באופן מקוון, הקליקו

בברכת שנה טובה, מתוקה ושל בריאות איתנה

שופטים

חיים יקרים

מאת הרב גוסטבו סורסקי

פרשת שופטים מביא, בין השאר, את פרשת עגלה ערופה. מדובר על מקרה של רצח לא מפוענח שבו לא ניתן להעניש את הרוצח, כי פשוט אין אדם יודע מי הוא.

הפרשה אפילו מציגה סיטואציה די אבסורדית. התורה דורשת לקיים טכס שלם ומסובך כדי לכפר על מותו של אדם אלמוני שאיש לא יודע את מוצאו.

אך יש נקודה אחרת לא פחות מעניינת. לא רק שהפרשה הזאת נראית אנכרוניסטית, אלא שגם מיקומה בכתובים נראה תמוה. פרשת עגלת ערופה נמצאת בין שתי פרשיות השייכות לתחום המלחמה המתחילות עם המילים "כי תצא למלחמה" (דברים כ, א; דברים כא, י).

מה הקשר?

קראתי פירוש מבריק לאותה שאלה מאת הרב יעקב רודרמן. הוא סבור שאין מקום יותר מתאים לאותה פרשה מאשר המקום הזה בו מופיעה, בין פרשיות המלחמה.

הוא סבור שהמלחמה –כל מלחמה- יוצרת מצב בו מתים מאות ואף אלפי בני אדם, גם חיילים אך גם אזרחים וכתוצאה מכך יורדים ערכם של חיי אדם באופן משמעותי.

פרשת עגלה ערופה מוכיחה שחיי אדם הם דבר מקודש ביותר, עד שעיר שלמה וזקניה נדרשים לקחת אחריות על רצח שבוצע קרוב לשטחה.

ישנו סיפור אודות המהפכן והרודן הסיני, מאו טזה טונג.

מסופר שכמה חודשים לפני שהמפלגה הקומוניסטית עלתה לשלטון, אמרו לו יועציו שלפחות 100 מיליון סינים יצטרכו למות עד שהמהפכה תנצח. מאו טזה טונג הסתכל אליהם וקר כקרח אמר להם: "גם אם 100 מיליון סינים ימותו למען המהפכה עדיין יש טעם להמשיך הלאה".

פרשתנו יוצאת נגד אותה תפיסה של "חיים זולים". אין דבר כזה במסורת היהודית. חיים הם תמיד ערך יקר.

אין ביהדות –כמעט- מצווה שתעלה בחשיבותו של מת המצווה.

מהו מת מצווה?

מת מצווה הוא מת שאין לו קוברים והנתקל בו חייב לעסוק בקבורתו אפילו אם הדבר יגרום לו הפסד גדול, או ביטול מצוות חשובות אחרות. כהן גדול, לדוגמא, אסור לו להיות במגע עם גופת מת, גם אם מדובר ביקיריו, קרובי משפחה ואפילו הוריו. אך לגבי מת מצווה הוא חייב להיטמא אפילו ביום הכיפורים!


כי חיי אדם, הינם תמיד יקרים.

 

תורה בטעם לטיני

פרק 58 של תורה בטעם לטיני על פרשת שופטים